Vähidiagnoos lõi küll korraks jalad jalad alt, aga tõusin taas püsti!


Sain pisut rohkem kui aasta tagasi diagnoosi, mida keegi kuulda ei soovi: vähk, agressiivne ja seal, kus meestel tavaliselt - eesnäärmes! 

Diagnoos tõmbas mul emotsionaalselt jalad alt, aga tulin sellest välja. Minu lugu kajastasid nii Postimees Tervis kui ka Tervis Pluss. 
Kuigi olen olnud alati läbi ja lõhki positiivne inimene, viis aasta alguses saadud vähidiagnoos mind mitmeks kuuks emotsionaalse madalseisuni.

Tänaseks olen sellest välja tulnud ning väärtustan elu ja tervist veel rohkem kui varem. Ning kui tänu minu loo avalikustamisele võtab kasvõi üks mees enda tervise ohjad oma kätte ja on kauem oma lähedaste jaoks olemas, siis olen täitnud eesmärgi.

Mind poleks täna siin neid ridu kirjutamas, kui minu pooljuhuslikult avastatud vähki poleks kiirelt enne eelmist koroonalainet lõigatud. Ma ei tea, millega ma n-ö teenisin välja selle raske haiguse, aga ma tean, et Eestis sureb iga päev 20 meest ja pooled neist vereringeelundite haiguste tõttu.

Kui teha kiire arvutus, sureb vastlapäevast jaanipäevani 1300 meest, sest nad söövad lihtsustatult öeldes liiga palju ning liiguvad liiga vähe.

Vähidiagnoos tuleb ootamatult, aga vereringeelundite haigused on kui tiksuv pomm, mille “püssirohi” on üleliigne keharasv. On teada, et nii koroonaviirus covid-19 kui ka rasvumine on mõlemad ülemaailmsed pandeemiad.

Esimeste Covid-19 vaktsiinide välja töötamise ja vaktsineerimise ralli on käimas, ülekilode puhul on n-ö vaktsiin olemas - tuleb programmeerida uus elustiil, mille olulised osad on teadlik toitumine ja regulaarne liikumine.

Seetõttu otsustasin kirjutada selle artikli lootuses, et järgmisel aastal on rohkem isasid ja vanaisasid rõõmsalt koos peredega.

1. Sõnasta, mida ja miks sa tahad

Kas oluline on numbrid pangakontol ja stressi maandamiseks õhtul õlu kuuspaki rüüpamine või hoopis hea enesetunne ning tervis, et elada pikalt ja täisväärtuslikult koos kallite inimestega? Sina ei pea ootama raske haiguse diagnoosi, et saada aru, mis on päriselt oluline. Päriselt!

2. Tee endale ise kiire tervisekontroll

Kui sul on rohkelt ülekilosid või vööümbermõõt rohkem kui 94 cm, on aeg tegutseda. 

3. Lisaks mine arsti juurde põhjalikumale “tehnoülevaatusele”

Mehed peaksid esimest korda meestearsti külastama puberteedi lõpus 16.–20-aastaselt. Teist korda kehalise võimekkuse tipus ehk vanusevahemikus 30–45, kus on võimalikke terviseprobleeme kergem tuvastada. Vanuses 50+ tuleks aga käia regulaarselt eesnäärme kontrollis. Nii soovitab meestearst dr Margus Punab. Aga nii mina ei teinud, ole targem!

4. Leia lahendus ja ära jäta jonni

On selge, et internetis on palju ja vastukäivat infot, kuid ära jäta jonni, et leida just see õige - küsi erinevate arstide arvamusi! 

5. Tarbi vähem kaloreid kui suudad ära kulutada

Kui soovid vähendada üleliigset keharasva, tuleb tarbida vähem energiat kui keha suudab kulutada. Inimese päevane energiavajadus on keskmiselt 2000 kilokalorit ja näiteks üks õlu on 200 kilokalorit, seega on üks õlu juba 10 protsenti päevasest energiavajadusest.

6. Vähenda alkoholi tarvitamist

Alkohol on suure kalorsusega ja see tekitab söögiisusid ning päeva jooksul kulutamata energia salvestatakse keharasvana, mistõttu on juba kahel põhjusel otsene seos alkoholi tarbimise ja rasvumise vahel. 

7. Liigu vähemalt 150 minutit nädalas

Oluline on anda vajalikku koormust südamele nii, et liikudes pulss tõuseb ja hingamine kiireneb. Minul hakkas treeningutega esialgu hoopis halb, sest ma liikusin liiga kõrge pulsiga, nii et tee endale selgeks sinu jaoks tervislik pulsivahemik. 

8. Treeni lihaseid vähemalt 2 korda nädalas

Isegi minusugusel eakal on lausa riiklik soovitus treenida lihaseid kaks või rohkem korda nädalas, rääkimata noorematest. See suurendab põhiainevahetust, lihasmassi, jõudu ja päevast energiakulutust, mis omakorda võib vähendada vanusega kogunenud üleliigset rasva.

9. Hoia vaimset tasakaalu

Anna koormust südamele ja lihastele, mängi lapse või lapselapsega, liigu looduses, räägi anekdoote, vaata komöödiaid, kallista, vooli puulusikaid kui soovid - see kõik toodab me kehas erinevaid hormoone, mis aitavad olla õnnelikumad ja tervemad!

Elame üks päev korraga ja naudime elu. Püüame teha kõik nii, et elu oleks väärtuslik ja nauditav.
Eelmine
Unistasin 40 aastat Lubja mäel olevaid külasid ja Haabneeme keskust ühendavast trepist! Ja ära tegin!