SPORDISÜNDMUS "TANNIGA TERVEKS JA TUGEVAKS!" ON LÕPPENUD, AITÄH KÕIKIDELE OSALEJATELE JA KAASAELAJATELE! :-) 

Meeste tervise kuu raames kutsusin kõiki viimsilasi endaga koos kõndima ja jõutrenni tegema! Igaks juhuks rõhutan üle, et otseloomulikult ootasin ka naisi, lapsi ja lemmikloomi endaga ühinema, sest terve ja tugeva perekonna moodustavad kõik liikmed ja koos on rõõmsam! 

Ühte ma lubasin - osalejad saavad kindlasti palju parema enesetunde. Ja nagu lehe allosas olevast tagasisidest näha, siis see kõik ka täitus. 

Kõik, kes soovisid, said koguda punkte - nii tekkis paremusjärjestus ja osalejatele panin välja erilise auhinna - õhtusöögi Noa restoranis! :-) Iga 1000 sammu annab 1 punkti ja iga rühmatrenn 30 punkti! 

Õhtusöögi Noa restoranis võitsid: 
1. Pille Koivsaar - 1671 punkti
2. Jaanika-Jane - 1008 punkti
3. Liisi Linamaa - 754 punkti

Eesmärk oli koguda aasta lõpuks 50 miljonit sammu ja kuigi see ei täitnud, siis need 10.8 miljonit sammu, mida 24 sammujat 52 päevaga kogusid, on väga, väga tubli saavutus! Näiteks kõige aktiivsem sammuja tegi päevas keskmiselt 32 147 sammu! 


Esimene ühiskõnd toimus sümboolselt isadepäeval, 10. novembril kell 14.00 algusega Põhjakonna kuju juurest! 

Spordisündmus oli kõikidele TASUTA!

---

Passi järgi olen küll eakas (65+), aga hinges tunnen end noorena. Et mu keha peaks vastu ja et saaksin teha veel pikalt seda, mida hing ihaldab ning olla koos oma laste ja lastelastega, pean enda keha eest hoolt kandma.

See on ka põhjus, miks “Tanniga Terveks ja Tugevaks” algas just isadepäeval. Mul on ju ikkagi neli last ja kaheksa lapselast. Loodan veel ka lapselapselapsed ära näha ja nendega ka aktiivseid tegevusi teha.

Selleks peaksid minusugused eakad Eesti liikumissoovituste järgi:
  • liikuma nädalas keskmise intensiivsusega vähemalt 150 minutit

  • treenima lihaseid vähemalt 2 korda nädalas

  • Vähendama igapäevast istumist ja ekraani taga olemise aega


Tegelikult kehtivad samasugused nõuded kõikidele täiskasvanutele. Jah, ka sinule! :-) 

Aga ka lapsed ja noorukid peaksid kindlasti rohkem liikuma - iga päev vähemalt 60 minutit ning tegema luid ja lihaseid tugevdavaid tegevusi vähemalt 3 korda nädalas. Ja muidugi olema võimalikult palju värskes õhus!

Näiteks 5-19-aastased peaksid ekraani taga veetma maksimaalselt 2 tundi päevas! Kui palju nad aga tegelikult seda teevad? :-)

TANNIGA TALLAD TULISEKS!

Iseseisev sammude kogumine 

Kokku kogusid 24 sammujat 52 päevaga lausa 10.8 miljonit sammu! Kõige aktiivsem sammuja tegi 52 päevaga kokku 1,67 MILJONIT sammu, keskmiselt 32 147 sammu päevas! 

Aga 10 000 sammu ei olnud kellelegi kohustuslik, samas oli soovituslik liikuda vähemalt 150 minutit nädalas ja sellega koguneb tuhandeid samme! :-) 

Ühiskõndimised igal pühapäeval kell 10.00

Ühiskõndimistest  võttis osa 32 inimest, kokku toimus 8 ühiskõndimist. 


TANNIGA TOONUSESSE!

Kõndimine ja liikumine on väga oluline, kuid Eesti liikumissoovituste kohaselt on äärmiselt oluline tegeleda ka jõutrenniga vähemalt 2 korda nädalas. 

Lisaks lihasjõu arenemisele mõjutab jõutreening ka lihaste ainevahetust, kujundab rühti, vähendab valu, parandab tasakaalu ja tugevdab luid. 

Tundub kui imerohi, eks?! Aga see ongi, lihtsalt arstirohte pole vaja võtta. :-) 

Seetõttu peaksid tegema jõutrenni kõik inimesed, eriti eakad, kellel aitab jõutreening pidurdada luutiheduse vähenemist ja lihasnõrkuse süvenemist ning aeglustada luude hõrenemist ja ennetada pöördumatuid liigesekahjustusi. 

Trenne viib minu kutsel läbi treener Talis Tobreluts, kes andis meil Viimsis trenne ka spordinädala raames. 

Talise ja plaanitava jõutrenni olemusega saad tutvuda selle Delfi artikli vahendusel! https://sport.delfi.ee/news/liikumine/uudised/spordinadal-talis-tobreluts-joutrenni-peaks-tegema-vahemalt-2-korda-nadalas?id=87588329 Aitäh, Regina Herodesele põhjaliku kajastuse eest! 

Rühmatrennid igal pühapäeval kell 10.00

Rühmatrennid jõu ja tasakaalu arendamiseks toimusid 5 nädala jooksul kokku 10 korral ehk 2 korda nädalas, neis osales 31 inimest, rekordarv osalejaid oli 14. 

5 nä













Miks peaks programm jätkuma?

“Kehaline liikumine on oluline, käesolev trenn täidab ka kogukondliku kooskäimise eesmärki, liigub kogukondlik info. Treener propageerib hästi tervislikku liikumist jne.” 

“Kõik tervise nimel.”

“See on oluline inimeste tervisele. Koos on lihtsam teha.”

“Hea otsustaja. Rahalised vahendid on alati piiratud ning kunagi ei ole puudust ka neist kes vajavad abi. Selle programmi eelis on, et inimestele "süstitakse" sportlikku mõtteviisi ja seda sellisel moel, et nad tulevad vabatahtlikult kohale ning teevad asju, mis põhjustavad neile hiljem teatavat ebamugavust ootamatult avastatud lihasgruppide näol, mis on treeningus saanud koormuse. Grupp on koondunud ja inimesed seal "hääletavad" jalgadega- nad tulevad kohale hoolimata ilmast ja kellaajast. Programm aitab inimestel parandada oma tervist, olla paremas toonuses ning kokkuvõtteks on see parem ka Viimsi vallale, sest inimesed on tervemad ja rõõmsamad ning lisaboonusena kaasatakse selle programmi raames erinevad vanusegrupid -alates nendest, kes on omandanud kõndimisoskuse hiljuti kuni nendeni kellel on seda võimalust olnud pikemad aastad.”

“Viimsi rahva tervise nimel peab kindlasti trenn jätkuma. Mida tervem on rahvas seda suuremad rahad liiguvad Viimsisse.”

“See programm sobib kōikidele, vanusel pole ka piire. Programm motiveeris mind ja ma usun, et ka teisi osalisi rohkem liikuma. Juba see, et tihti oli trennisaalis rohkem inimesi kui kohti, näitab et huvi ja nõudlus on suur. Tervis on väga tähtis ning toitumise ja treenimise osas peaks olema igaüks ( nooruk, keskealine või eakas) rohkem teadlikum kui tänapäeval ollakse. Tervis on kõige tähtsam.”

“Samas hoones, kus toimuvad Raimo Tanni treeningud, tegutseb ka Golden Club. Kas te teate, kui palju maksab seal õhtune kuukaart? Seni Raimo ja Talise treeningutest osa võtnud inimesed on nõus palju tagasihoidlikumate tingimustega, sest treeningud on tõesti head. Palun leidke see raha, et inimesed saaksid ka kevadtalvel seal treenimist jätkata. Just sel aasta-ajal on kõige raskem iseseisvalt ja veel õues treenida”

“Pole ühtegi põhjust miks mitte teha”

“Tulge ka trenni ja vaadake ise kui tore seltskond on koos. Trenn on kehale hea, aga tihtilugu minnakse ju seltskonna pärast. Hoiame nii üksteisel silma peal ning hoiame üksteist vormis ja tervena.”

“Liikumis ja treeninguprogrammi tuleb vaadelda kolmest ajalisest ning tulemustel põhinevast osast. Lühike: Emotsionaalne rahulolu ning seltskondliku läbikäimise võimalus sarnase eesmärgiga inimestele kes soovivad hoolitseda enda ja ka oma lähedaste tervislikuma eluviisi eest kuid on piisavalt "laisad" , et iseseisvalt midagi ette võtta. Tulemuseks on osalejate emotsionaalne positiivne suhtumise kasv endasse ja ka lähikondlastesse. Teiseks Keskmine mõõde. Eeskuju kaaskodanikele, treviseliikumise propageerimisel. Annab sõnumi , et tervisesport ei ole saalis raskuste tõstmine ega aja või tugevuse peale võistlemine vaid kokkuhoidva rühma üksteist toetava tegevusega eesmärgi saavutamine nii tervele rühmale kui ka üksikindiviidile, õppinud treeneri juhendamisel, mis vähendab olulisel määral teadmatusest tingitud valede võtete kasutamist ning sellega kaasnevaid vigasutsi. Teises ajalise/tulemuse etapis suureneb osalejate terviseteadlikus ning sellele pööratakse juba iseseisvalt suuremat tähelepanu mitte ei järgita kampaaniaid ja üleskutseid. Kolmas kõige pikem ja tulemuslikum periood. Treeningutel osalejate töövõime ning vaimne kui ka füüsiline tervis paraneb. Kuna sageli kaasatakse ka pereliikmeid siis tugevdab see ka perekondlike sisemisi sidemeid. Tänu sportliku aktiivsuse kasvule suureneb pikemas perspektiivis ( alates 2-3 aastat) iga osaleja töövõime ning võimalike haigestumiste arv ja haiguspäevade arv väheneb, nii suudab iga treeningul osaleja anda kogukonnale tagasi rohkem väärtusi kui passiivne kodanik. ( treeninguteks vajalike rajatiste olemasolu on oluline kuid nende kasutamise intensiivsus oleneb siiski inimeste hulgast kes teavad mida nendega pihta hakata ning kes oskaks inimesi juhendada ja innustada huvilisi nende õigel kasutamisel ) Kõikke arvesse võttes peab see programm jätkuma kasvõi selleks, et juba ehitatud ja veel ehitamata spordirajatiste kasutamine oleks sagedasem ning mis omakorda langetaks kasutuskorra maksumust ( 1000 EUR maksva trenažööri kasutamine 1 isiku poolt 1 x nädalas vs. 10000 EURi maksva spordirajatise sihipärane kasutamine 100 inimese poolt iga päev ) . Samuti tõstaks juhendatud ja tasuta treeningute jätkumine juba eelmainitud tervislikku käitumist mis omakorda kaudse kasuna tõstab üldist ühiskonna heaolu. Neljas aspekt, jätkusuutlikkus: Tasuta treeningutele saab kaasata mitu põlvkonda ning lastele antakse juba varakult edasi tervisliku käitumise põhimõtteid. Samuti ei kohta tasuta treeningul suhtumist: "miks lapsed või vanem generatsioon siin on segamas, ma ju maksin selle eest ja ma tahan oma raha eest saada parimat teenindust" Kokkuvõtteks : esialgu lihtne ning vähest finantsilist ressurssi nõudev treeningprogramm mõjutab positiivselt laiemat hulka inimesi erinevates eluvaldkondades.

“Meil on nii paljud inimesed saanud motivatsiooni, et olla tervem.”

“Iga liikumist ja tervist soodustav ettevôtmine on kulda- ja toetamistväärt.”

“Kogukonna erinevaid sihtgruppe liitev trenn”

“Selline programm parandab ja tugevdab rahva tervist. Ja see, et rahval oleks hea ja tugev tervis on väga oluline. :)”

“Inimesi peaks julgustama rohkem liikuma, sest paraku on istuv kontoritöö saanud meie aja suureks terviseriskiks. Jõutreeningu osas ei oska seisukohta võtta, see kindlasti on vajalik, aga kes seda tõesti tahab teha, läheb ka oma raha eest trenni või jõusaali. Tõsi, kui oleks mingi soodustus, või ka osaline kompensatsioon, siis oleks motivatsioon suurem.”

“Sest kui viimsilane on terve ja tugev toob rohkem makse vallale! Rahva tervisedse tasub investeerida!”

“Positiivne kui vald innustab rahvast tervisespordile, tunnen, et tahan siin elada. Tervis on kõige suurem väärtus, väga loodan, et saab jätkata uuel aastal.”


Noppeid, mida olen meedias liikumise teemal rääkinud: 

VIDEO: Raimo Tann: mehi, kes liiguvad, vaadatakse ka vanemas eas kui mehi!
https://sport.delfi.ee/news/liikumine/uudised/video-raimo-tann-mehi-kes-liiguvad-vaadatakse-ka-vanemas-eas-kui-mehi?id=81176635

DELFI VIDEO | Evely Kaasiku: tehke esimene samm ja orienteerumisest võib saada teie suur kirg!
https://tv.delfi.ee/uudised/sport/delfi-video-evely-kaasiku-tehke-esimene-samm-ja-orienteerumisest-voib-saada-teie-suur-kirg?id=86312211 

SPORDINÄDAL: Siiri Visnapuu: Aktiivsetel inimestel on rohkem energiat ja positiivsem ellusuhtumine!
https://m.sport.delfi.ee/liikumine/article.php?id=87518765

Viimsi disc golfi pargi loomise eestvedamise raames olen ise ka mitmel korral seda hasarti tekitavat mängu mänginud. 
Ekstreemsused ja adrenaliin on minu jaoks tähtsal kohal. Küllap oli see ka põhjus, miks sõbrad kinkisid mulle tänavu mais 65. sünnipäevaks adrenaliinirohke lennu paraplaaniga. 
Aktiivse liikumisharrastajana oli mul au proovida linnaorienteerumist kauni tipporienteeruja Evely Kaasiku juhendamisel. 

TANNIGA TERVEKS JA TUGEVAKS! :-)